Verklein de kans op beroepsfouten met deze preventietips

Helaas kan je de kans op een beroepsfout binnen jouw ICT-bedrijf niet volledig uitsluiten. Maar je kan dit risico wel beperken! Hoe? Door de juiste preventiemaatregelen te nemen. Wij hebben een aantal belangrijke preventietips voor je opgesomd.

Zorg voor interne processen rondom kwaliteitscontrole en zorg ervoor dat alle projecten en diensten voldoen aan de vereiste normen en specificaties. Test en valideer software grondig voordat het wordt vrijgegeven en voer regelmatige audits uit.

En twee personen zien altijd meer dan één persoon. Laat daarom een controle altijd door minstens twee personen uitvoeren. Het vier-ogenprincipe is een handige manier om (kleine) fouten te voorkomen.

Contracten en overeenkomsten zijn een goed startpunt om de aansprakelijkheid van jouw bedrijf te beperken. Zorg ervoor dat hierin duidelijke en afdwingbare bepalingen zijn opgenomen die jouw aansprakelijkheidsrisico's beperken. Stel samen met een jurist voorwaarden op die gelden voor klanten, leveranciers en andere zakelijke partners. Een goede overeenkomst kan voorkomen dat een klacht overgaat in een claim.

Neem in contracten jouw verantwoordelijkheden op en die van de klant. Wees hierbij zo specifiek als mogelijk. Dit omvat ook het duidelijk definiëren van de scope, termijnen en deliverables.

Neem algemene voorwaarden op in alle zakelijke overeenkomsten. Deze voorwaarden moeten zaken regelen zoals aansprakelijkheidsbeperkingen, garanties, intellectuele eigendomsrechten en beëindigingsvoorwaarden. Een juridisch adviseur kan jou helpen bij het opstellen van deze algemene voorwaarden.

Ontwikkel duidelijke beleidslijnen en procedures rondom (het vastleggen van) de veiligheid, kwaliteit en naleving van de wetgeving. Blijf in het verlengde hiervan op de hoogte van de geldende wet- en regelgeving met betrekking tot gegevensbescherming, privacy en andere relevante gebieden. En zorg ervoor dat jouw ICT-bedrijf aan alle vereisten voldoet.

Investeer binnen dit kader regelmatig in trainingen of opfriscursussen om medewerkers scherp te houden op het gebied van risicobeheer, veiligheidsprocedures en de naleving van voorschriften. Dit creëert risicobewustzijn en medewerkers voelen zich meer verantwoordelijk als ze regelmatig met deze zaken bezig zijn.

Zorg ervoor dat jouw medewerkers goed zijn opgeleid en op de hoogte zijn van de nieuwste ontwikkelingen in jouw vakgebied. Ondersteun de voortdurende professionele ontwikkeling om de technische en professionele vaardigheden binnen jouw ICT-bedrijf op peil te houden.

Houd uitgebreide en tijdige documentatie bij van alle projecten, waaronder communicatie met klanten en interne besluitvorming. Duidelijke en tijdige communicatie met klanten over projectvoortgang, problemen en oplossingen kan claims helpen voorkomen.

Werk je via jouw ICT-bedrijf met onderaannemers? Zorg dan voor duidelijke contracten en duidelijke communicatie over verantwoordelijkheden en verwachtingen. Houd daarnaast toezicht op de prestaties van onderaannemers, zodat je de voortgang en kwaliteit kan monitoren. Daarnaast kan je zo tijdig actie ondernemen als de voortgang en/of kwaliteit achterblijft ten opzichte van de verwachtingen en gemaakte afspraken.

Zorg voor een sterke gegevensbeveiliging en implementeer ‘best practices’ voor het beschermen van gevoelige informatie. Dit omvat het regelmatig bijwerken van beveiligingsmaatregelen en het trainen van medewerkers in beveiligingsprotocollen.

Stel een beleid en procedure op voor het behandelen van geschillen en klachten van klanten. Dit kan helpen bij het snel en efficiënt oplossen van problemen voordat ze escaleren tot claims. Houd hierbij gedetailleerde en nauwkeurige documentatie bij van alle relevante bedrijfsactiviteiten, inclusief incidenten, klachten en ondernomen maatregelen. Dit kan heel belangrijk zijn als je verwikkeld bent in een aansprakelijkheidsclaim. Jij moet dan kunnen aantonen dat jouw ICT-bedrijf de vereiste normen heeft nageleefd.

Voer regelmatig een grondige risicoanalyse uit om potentiële risico's en kwetsbaarheden in de bedrijfsactiviteiten te identificeren. Weet waar de aansprakelijkheidsrisico's van jouw bedrijf zitten en richt je preventieve maatregelen vooral op die risicogebieden. Je kan ons uiteraard ook inschakelen om een risicoanalyse uit te laten voeren.

Bonustip: Sluit een passende beroepsaansprakelijkheidsverzekering af

Overweeg je om een beroepsaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten voor financiële bescherming bij claims? Een dergelijke verzekering, afgestemd op jouw specifieke behoeften, is een effectieve manier om je ICT-bedrijf te beschermen tegen financiële risico's. En stel dat je aansprakelijk wordt gesteld, betekent dat dan automatisch dat je aansprakelijk bent? De verzekeraar beoordeelt de situatie en verzorgt het juridische verweer. Deze verzekering afsluiten is dus een zakelijke verstandige keuze en zorgt voor een stukje gemoedsrust. 

550_Salarisadministratie-001.jpg

Heeft jouw ICT-bedrijf een passende beroepsaansprakelijkheidsverzekering?

Ook in de ICT-sector zijn er risico's op het gebied van beroepsaansprakelijkheid. Of het nu gaat om een beroepsfout van jezelf of een van je medewerkers. Als een klant jou aansprakelijk stelt voor een fout, kunnen de financiële gevolgen behoorlijk oplopen. Daarom adviseren wij jou om passende preventiemaatregelen te nemen en te zorgen voor een passende beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Twijfel je over de geschiktheid van je huidige verzekering? Geen zorgen. Wij brengen dit graag voor je in kaart via onze BAV-check. Wij onderzoeken in hoeverre jouw huidige beroepsaansprakelijkheidsverzekering passend is, kijkend naar het risicoprofiel van jouw ICT-bedrijf. En blijkt een aanpassing of overstap noodzakelijk? Dan regelen wij dat voor jou!

550_cyberverzekering-002.jpg

Veelgestelde vragen over beroepsaansprakelijkheid

Is een beroepsaansprakelijkheidsverzekering verplicht? Wat kost een beroepsaansprakelijkheidsverzekering? Wat is het verschil tussen een beroeps- bedrijfs- en bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering? Wij hebben de veelgestelde vragen én antwoorden voor je op een rij gezet.

"De financiële impact van een 'beroepsfoutje' kan enorm zijn"

Samen met jouw medewerkers zet je elke dag alles op alles om jouw klanten zo goed mogelijk van dienst te zijn. De klant staat centraal in jouw ICT-dienstverlening. En ondanks deze mindset binnen jouw ICT-bedrijf en de zorgvuldigheid waarmee jouw medewerkers te werk gaan en hun professionaliteit, is de kans op een beroepsfout altijd aanwezig. Het is daarom belangrijk om jouw beroepsaansprakelijkheidsrisico's te beperken. Aan de ene kant door proactief preventiemaatregelen te nemen. En aan de andere kant door een passende beroepsaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. Want wat als er toch een beroepsfout wordt gemaakt, ondanks dat je veel in het werk hebt gesteld om dit te voorkomen? Dan is een beroepsaansprakelijkheidsverzekering een essentieel redmiddel waarop je kan terugvallen. - Bas Winnubst, Adviseur Risicomanagement

Erik Kolsteren.jpg

Vragen over jouw beroepsaansprakelijkheidsrisico's?

Als ondernemer loop je beroepsaansprakelijkheidsrisico's die de continuïteit van jouw ICT-bedrijf in gevaar kunnen brengen. Neem daarom preventieve maatregelen. En sluit een beroepsaansprakelijkheidsverzekering af. Alleen zo voorkom je dat jouw bedrijfsvoering in gevaar komt na een beroepsfout en een claim. Heb je behoefte aan ondersteuning op het gebied van preventie? Heb je vragen over onze beroepsaansprakelijkheidsverzekering? Of heb je behoefte aan vrijblijvend advies? Neem gerust contact met ons op. Wij helpen je graag bij het beheersbaar maken van jouw beroepsaansprakelijkheidsrisico's.

540_zakelijke-verzekeringen.jpg

You Sure: bescherming op maat voor jouw ICT-bedrijf

Bij You Sure zijn wij meer dan alleen een tussenpersoon; wij zijn dé gespecialiseerde adviseur voor de ICT-sector. Wij begrijpen de complexiteit en dynamiek van de ICT en kennen de digitale risico's als geen ander. Als onafhankelijke tussenpersoon, los van verzekeringsmaatschappijen, focussen wij ons volledig op jouw unieke situatie en specifieke dekkingswensen. Wij weten wat verzekeraars in Nederland bieden en tegen welke voorwaarden. Deze kennis gebruiken wij om voor jou of jouw ICT-bedrijf de beste verzekeringen te vinden. Een menselijke vergelijkingstool die met je meedenkt. Wij geven altijd onafhankelijk advies, waarbij de uiteindelijke keus aan jou is. Maak gebruik van onze ICT-expertise en ontdek hoe wij jouw bedrijf doeltreffend kunnen versterken en beschermen. Kies voor You Sure, waar specialisatie en service samenkomen om de ICT-professional van vandaag te ondersteunen.