Betalingsachterstand
Het kan gebeuren dat je de premie van jouw verzekeringen (tijdelijk) niet kan betalen. Door bijvoorbeeld een daling van inkomen of een onverwachte grote kostenpost. De reden is voor ons niet belangrijk. Wij willen vooral niet dat je door een betalingsachterstand verder in de problemen komt. Voorzie je (betalings)problemen? Neem zo snel mogelijk contact met ons op. Samen zoeken we naar een oplossing om een betalingsachterstand en de gevolgen te voorkomen. Zo kunnen wij bijvoorbeeld een betalingsregeling treffen. Hoe eerder je contact met ons opneemt, hoe meer mogelijkheden wij hebben om een regeling te treffen met de verzekeraar.
Wat gebeurt er als ik niet betaal?
Je heb dertig dagen de tijd om de premie van je verzekering(en) te betalen. Na 16 dagen ontvang je van ons een betalingsherinnering. Heb je na dertig dagen nog niet betaald? Dan ben je niet meer verzekerd. De dekking van je verzekering is wegens wanbetaling komen te vervallen. Hieronder volgt een uitgebreide uitleg van de betalingsachterstandprocedure.
Betalen (dag 0)
Je hebt dertig dagen de tijd om de premie te betalen.
Herinnering (dag 16)
Je hebt nog 14 dagen om te betalen. Goed om te weten: vanaf dag 30 vervalt de dekking van je verzekering. Lukt het je niet om de premie van je verzekering binnenkort te betalen? Neem dan direct contact met ons op.
Niet meer verzekerd (dag 30)
Heb je de premie niet betaald? Dan ben je in die periode niet verzekerd. Ook niet wanneer je achteraf alsnog betaalt. Betaal je toch? Dan ben je vanaf de volgende dag weer verzekerd. De verzekeraar kan bij een betaalachterstand jouw verzekering beëindigen. Je moet dan nog steeds de premie betalen. De verzekeraar kan een incassobureau inschakelen om de verschuldigde premie te incasseren. De betalingsplicht blijft van kracht.
Let op: gaat het om een verzekering voor een motorrijtuig? Dan riskeer je een RDW-boete van honderden euro's. Je bent namelijk wettelijk verplicht om je voertuig te verzekeren.
Incasso (dag 37)
Het incassobureau zorgt ervoor dat wij de premie ontvangen. Vanaf dit moment verloopt het contact via het incassobureau. Niet meer via ons. Het verschuldigde bedrag loopt op. Je moet niet alleen de premie voldoen, maar ook de extra kosten van het incassobureau.
Deurwaarder (dag 58)
Wij doen het liever niet, maar onze laatste keus is een deurwaarder inschakelen. Hij schakelt de rechter in om betaling van het verschuldigde bedrag af te dwingen. Deze bestaat inmiddels uit de premie, de incassokosten en de kosten voor de deurwaarder.